Kako se pravi kvalitetan logo – najvažnije karakteristike i elementi
Kako se pravi kvalitetan logo – najvažnije karakteristike i elementi

Čini se da svi o ovoj temi govore i verovatno ćete reći: Ovo je već ispričana priča i nema šta da se o njoj više kaže… ali, mi ćemo vas uveriti u suprotno, zato što nam se čini da se o ovome ne govori na pravi način i da se zaboravljaju osnove dizajna logoa i njegovi najvažniji elementi.

Ukoliko osnove nisu postavljene na pravi način i ako to ne funkcioniše kako treba, sve ostalo što se bude uradilo nakon toga neće doneti očekivan ishod. Od čega krećemo? Od ideje naravno, kao i od pravca u kom želimo da se ta ideja razvija.

Jedan od razloga zašto se treba posvetiti ideji i pravcu u kom treba razmišljati, kada je dizajn logoa u pitanju, je taj da vreme i novac koji se ulože u dizajn logoa ne mogu biti vraćeni ukoliko je ‘pravac’ razmišljanja bio pogrešan. Zato, ako se izdvoji dovoljno vremena, ako je ideja jasna i postoji vizija za pozitivan krajnji ishod procesa, onda će i logo ‘pogoditi’ ciljnu grupu na pravi način, odnosno ‘pravo u centar’ bez pogrešnih pogodaka oko mete.

Jednom kada se posvetite logou i brendu, znajte da ste se posvetili biznisu.

Danas je mnogo lakše pronaći odgovarajućeg dizajnera i osmisliti početnu ideju, na osnovu koje će dizajner napraviti logo, nego što je to bilo ranije. Inspiracija je svuda oko nas (pokušajte da zavirite na popularne platforme, kao što su Pinterest, Behance itd.). Sledeći korak, u ovom procesu, je razgovor sa dizajnerom gde ćete vi pokazati nekoliko ideja i u kom pravcu treba razmišljati. Naravno, ako niste istraživali pomenute platforme i ne znate kako želite da vaš logo izgleda, tu su profesionalci koji će vam predložiti nekoliko varijanti logoa. Neke od naših radova ste sigurno već videli u svom okruženju i sigurni smo da su vam privukli pažnju.

Vratimo se na suštinu.

Koja je funkcija logoa?

Kako bismo razumeli šta znači ‘dobar’, ‘sjajan’, ‘kreativan’ logo, prvo moramo da znamo njegovu svrhu. Logo je u svojoj osnovi alat za razvrstavanje, odnosno alat uz pomoć koga možemo da odvojimo jedan od drugog proizvoda i još važnije proizvođača. Svakoj kompaniji je potrebno da pronađe način da se izdvoji u odnosu na konkurenciju, što oni čine kroz poruke koje šalju, jedinstven dizajn ambalaže ili kada su usluge u pitanju prepoznatljiv način vršenja istih. Da logoi i brending ne postoje, bilo bi veoma teško da zapamtimo od koga kupujemo određene proizvode.

Zamislite samo svet u kome svi restorani ili svi supermarketi imaju samo jedan znak koji ih određuje. Mi bismo onda morali da se odlučimo za neki određeni restoran, samo na osnovu njegove funkcionalnosti ili na osnovu toga kako se uklapa u naš sistem vrednosti. To je svakako važan element na osnovu koga donosimo odluku ali ne može biti i jedini.

Na svu sreću, logo i brending su tu, pa ne moramo da živimo u bezličnom svetu istih znakova koji ‘ne znači ništa i znače sve’. Logo je jedinstvena forma kojom komuniciramo važnu poruku – ko i šta proizvodi određeni artikal ili pruža neku uslugu. A sada ćemo vam kroz jedan primer to još bolje objasniti.

Uzmimo limenku Koka-Kole i Pepsija kao primer. Oba proizvoda nude skoro pa istu vrednost kupcu – sadrže skoro pa identičnu količinu šećera i tečnosti, ali kupci vrlo dobro znaju da naprave razliku na osnovu ukusa (kako pokazuju istraživanja).

Koji onda problem ovde postoji? Kako napraviti prepoznatljiv brending za ova dva tako slična proizvoda?

Važnost brendiranja ovde postaje još važnija jer je pojedinačna vrednost brenda ista. U kombinaciji sa informacijom da kupci donose odluke na emotivnom nivou, po tačno određenoj ‘šemi’ – dolazimo do rešenja, koje podrazumeva građenje jakog brenda sa prepoznatljivim vizuelnim identitetom i logom kao najvažnijim njegovim elementom. Kada dizajneri povežu vizuelno stimulativni element, kao što je logo, sa pričom koja stoji iza brenda – tada dobijamo brendove koje svaki kupac na planeti prepoznaje.

Osobine

Osobina broj 1 – najbolji logoi mogu se nacrtati rukom po sećanju

Ako bilo ko može da zapazi, zapamti i nacrta bez veće muke neki logo, onda je to pokazatelj da je logo odličan. Uzećemo poznate primere iz prakse: Najk (podseća na znak ‘tačno’), Adidas (tri linije) ili Mekdonalds (lukovi). Svi oni su jednostavni i laki za crtanje, tako da ih čak i dete može lako nacrtati. Upravo zbog toga su vrlo pogodni da ih naš mozak stavi u folder za dugoročno pamćenje.

Ova vrsta testa treba obavezno da se izvede na sastanku sa klijentom, kako bi dizajner uvideo da li će vlasnik ili generalni menadžer upamtiti kako izgleda logo. Ujedno, ovo je i najteži test jer nije lako izvesti nešto tako jednostavno a genijalno i pamtljivo.

Osobina broj 2 – logo treba da ima jasnu strukturu

Strukturna čvrstina je osobina o kojoj skoro niko ne govori a veoma je važna za svaki logo. Pokušajte da zamislite grafičku formu kao određenu strukturu. Da li izgleda čvrsto? Da li je simetrična i izbalansirana? Čovekovo oko je naučeno na simetriju, na simbole koji znače organizaciju, čvrstinu i red.

Takođe, pored toga i od fontova očekuju isto, zbog čega je Comic Sans jedan od najmanje omiljenih fontova na planeti. Struktuiranost znači imati nameru da se nešto ustroji na pravi način, to može značiti i izvrsnost. Čini se da izvrsnosti svi težimo a to je posebno slučaj sa velikim kompanijama i njihovim poslovanjem.

Imajte na umu da iako ljudi vole moderne forme i fontove, oni takođe stalno tragaju za nečin svežim, novim i neponovljivim. Logo u tom slučaju mora biti istovremeno i struktuiran ali i inovativan. Pitate se kako to postići? Upravo u ovom trenutku nailazite na izazov a odgovor je mnogo strpljenja, puno planiranja i crtanja, kako bi se došlo do jedinstvenog rešenja.

Kako se pravi kvalitetan logo – najvažnije karakteristike i elementi
Kako se pravi kvalitetan logo – najvažnije karakteristike i elementi

Osobina broj 3 – osnivaču treba da se dopadne logo

Čitate ovo i razmišljate: A zašto bi logo trebalo da se dopadne osnivaču kompanije? Zar logo ne pravimo u odnosu na ciljnu grupu?

Logo je veoma drag element osnivaču, jer predstavlja prvu stvar na koju pomisli kada razmišlja o kompaniji, ali je to takođe i prvi konkretan dokaz postojanja firme i podseća ga na sav trud koji ulaže u kompaniju i njen uspeh na tržištu.

Ova osobina logoa je i prva prepreka, na koju možete naići na putu dizajniranje logoa, zato što može da postane klopka. Kod dizajniranja se ne treba oslanjati ni na čiji lični ‘ukus’, pa ni na svoj. Baš zato i postoji brif, da nam da jasne smernice u kom se pravcu treba kretati. No ipak, na kraju dana, logo je ‘čedo’ vlasnika kompanije i njemu najviše treba da se dopadne element iza koga će stajati svaki dan, koji će staviti na svaki promo materijal i sa kojim treba da se saživi do te mere da se na kraju sa njim i poistoveti na neki način.

Svaki dizajner treba da ima sluha za sugestije i ‘ukus’ koji sa sobom donosi vlasnik, ali takođe sa druge strane vlasnik treba da poštuje dizajnera i njegovo vreme. Proces izrade logoa treba da bude ispunjen razgovorima, razumevanjem, slušanjem i predlaganjem ideja za poboljšanje.

Vratimo se na početak ovog dela teksta – kada vlasnik treba da bude zadovoljan dizajnerskim rešenjem? Obično je to kod startapa, gde je vlasnik ujedno i CEO, što takođe može biti slučaj i kod bilo kod malog biznisa. Kada su korporacije u pitanju, CEO se često ne pita u vezi sa ovim pitanjem i sve je prepušteno službi marketina i komunikacija. No, na kraju dana – svi oni staju iza tog znaka, predstavljaju firmu (bilo svoju ili su zaposleni) i postaju deo jedne veće priče.

Potrebno je samo jedno ‘DA’ i samo jedan logo

Da li ste čuli za Pola Randa (Paul Rand), koji je 1986. godine zaradio negde oko 250.000 dolara (današnja vrednost) na dizajnu logoa za kompjutersku kompaniju ‘Next’ Stiva Džobsa? On je jedan od najpoznatijih dizajnera, koji je postao legenda tokom svoje karijere.

Ova cifra postaje još impresivnija, kada se uzme u obzir činjenica, da je Pol dao samo jednu opciju Stivu. On je napravio knjigu od 100 stranica sa predlogom logoa za firmu, koja je sadržala vodič kroz koncept kako je osmišljen logo, korak po korak od koncepta do završnog rešenja.

Nije ni čudo što je Džobs prihvatio ovako genijalan koncept, imajući u vidu da je kao preduzetnik imao veliki talenat da proceni ljude i njihove sposobnosti. U tome se, pokazaće vreme, upravo i ističu veliki biznis lideri.

Pouka ove priče je da treba verovati talentu, napornom radu i osećaju koji dizajneri imaju za ‘dobar’ logo. Važno je pronaći pravog dizajnera, koji će razumeti vaše potrebe a vi ćete razumeti njegove predloge.

Za kraj, ako smatrate ovaj tekst korisnim – podelite ga sa svojim kolegama i prijateljima.